Správný posed na kole je alchymie
Výběr správného sedla na kolo není jen otázkou pohodlí, ale také zdraví a výkonu. Špatně zvolené sedlo může způsobit nepohodlí, bolesti nebo dokonce zranění. V tomto článku vám poradíme, jak najít ideální sedlo, které vám perfektně padne a zlepší váš zážitek z jízdy. Proto stále mějte na paměti, že co cyklista, to originál. Dobře míněná doporučení jsou tedy důležitá, ale nezapomínejte ani na svůj pocit. Nicméně si dovolíme jisté cyklistické pořekadlo: „Pozadí musí poznat středověk.“ Požádali jsme o rady a zkušenosti Hanku Topolovovou z FTVS UK (cyklistika).
Zamysleme se nad významem správného nastavení těžiště mezi jezdcem a kolem. Klíčovými opěrnými body jsou nohy na pedálech, ruce na řídítkách a pánev na sedle. Špatné nastavení může ovlivnit pohodlí, výkon i zdraví bikerky či bikera.
Sedlo
Sedlo je nejvíce zatížený kontaktní bod, proto je důležité zvolit správný typ. Neexistuje univerzální sedlo – každý jezdec má jedinečnou anatomii. Ideální je změřit šířku mezi sedacími kostmi. Sedlo by mělo být pohodlné od prvního použití.
Podívejme se na sedlo detailněji.
- Materiál potahu
- Skořepina: tvrdá základna – vytváří flex v sedle
- Polstrování: různá tloušťka
- Ližiny sedla: body, ve kterých se sedlo připevňuje k sedlovce (kovová slitina, titan nebo karbon)
- Profil sedla: zakřivený nebo plochý
- Výřezy: výřez pro odlehčení tlaku
Výška sedla
Nejjednodušší způsob nastavení výšky je metoda paty – paty jsou na pedálech, pánev se nehýbe, kolena jsou lehce propnutá. Další možností je výpočet na základě výšky rozkroku, kdy výšku vynásobíte číslem 0,885 a výsledná cifra je délka od středu složení kola po střed sedla. Toto číslo udává orientační hodnotu, okolo které by se měla výška sedla pohybovat.
Předozadní nastavení a sklon sedla
Sedlo nastavte zhruba do středu stupnice. Pomocí olovnice ověřte, zda je správně umístěné vůči pedálům. Sklon sedla by měl být individuální, doporučuje se naklonění mezi 0 a 3 stupni. Je však důležité mít na paměti, že nastavení sklonu sedla by mělo být přizpůsobeno individuálním potřebám každého jezdce.
Poslední rada na závěr: všechny uvedené hodnoty jsou pouze orientační a je třeba je přizpůsobit individuálním potřebám. Myslete na sebe, jste originál.